اشاره: بازتاب
و حرکت انقلاب اسلامى در جهان، بخصوص در کشورهاى همسایه و مسلمان و توجه و
بیدارى انسان در پناه روى کردى دوباره به شناختحقیقت وجودى خود و رمز و
رازهاى آن و توجه به آراء و اندیشههاى بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران از
جمله مسایل و مطالعاتى است که آثار آن را مىتوان درحوزههاى فکرى و
سیستمهاى رسانهاى و تالیفات اهل قلم و هنر به وضوح و روشن دید.
جهان و انقلاب معجزه آساى خمینى
امام خمینى و انقلاب اسلامى در آیینه مطبوعات جهادى و سیاسى افغانستان
اشاره:
بازتاب و حرکت انقلاب اسلامى در جهان، بخصوص در کشورهاى همسایه و مسلمان و توجه و بیدارى انسان در پناه روى کردى دوباره به شناختحقیقت وجودى خود و رمز و رازهاى آن و توجه به آراء و اندیشههاى بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران از جمله مسایل و مطالعاتى است که آثار آن را مىتوان درحوزههاى فکرى و سیستمهاى رسانهاى و تالیفات اهل قلم و هنر به وضوح و روشن دید.
از طرفى سعى در مخفى نگاهداشتن و تلاشهاى بىحد و مرز سردمداران رسانههاى غربى و تولید و تکثیر ابزار انتقال پیام براى پوشش دادن افکار عمومى جهان به گونههاى مختلف، مبارزه براى جلوگیرى از رشد سریع و بیدارى نسل کنونى جهان، همه گواه و نشانگر آنست که بیم و هراس مدیران و برنامه ریزان حکومتهاى غربى و عوامل منطقهاى آنها در جهان از آن است که بیدارى ناشى از ظهور حکومت اسلامى در ایران در آیندهاى نه چندان دور به محدوده و قلمرو نا امن آنها نیز وارد خواهد شد و از اینرو با ایجاد جو اختناق، اعمال سانسور و توطئه سکوت، بر آنند تا در حد ممکن مرزهاى فکرى و حوزههاى حکومتى خود را از این بیدارى در امان نگه دارند که لاجرم امرى ناشدنى است و حقیقت در پرده کتمان ماندنى نخواهد بود.
حضور بر آن است تا با بررسى و کنکاش در حوزههاى مطبوعاتى کشورهاى مختلف با نگاهى تحلیل گونه بازتاب حرکت انقلاب اسلامى را در مناطق مختلف از طریق بررسى مطبوعات به نقد و تحلیل و نظر بکشاند، در این شماره نگاهى داریم به مطبوعات و انتشارات سازمانهاى جهادى و سیاسى کشور افغانستان.
شخصیت والاى امام خمینى (س):
اولا چند نکته پیرامون شخصیت والاى حضرت امام به رشته تحریر درآورده و ثانیا بازتاب و جایگاه او را در ژرفناى اندیشه اندیشمندان و قلم داران و جهادگران افغانستان در دستبررسى قرار مى دهیم.
امروز جهان اسلام شاهد است که آن سیاست و عظمتى را که از قرنها پیش از دست داده بود و در اثر از دست دادن آن سالهاى رکود و انحطاط را سپرى مىکرد بار دیگر با قیام و نهضت آن بزرگ مرد تاریخ جهان اسلام بدست آورد، رادمردى که فریاد زد: "اگر جهانخواران در مقابل دین ما بایستند ما در مقابل همه دنیاى آنان خواهیم ایستاد".
این شخصیت عالیمقام و مجاهد کبیر در عصرى ظهور کرد که الحاد و کفر جهانى پس از سیطره کامل بر مسلمانان قصد داشت هویت آنان را مسخ، محو و نابود سازد و نام اسلام را از صفحه جغرافیاى گیتى بزداید. در حالیکه اندیشه و افکار دیگر شخصیتهاى بزرگ اسلامى در احیاى مجد و عظمت اسلام، استقلال و آزادى مسلمانان و پیروزى جهاد و انقلاب اسلامى صرفا در لابلاى سایر افکار ونظریات شان باقى مانده است و قادر نشدند اندیشه خویش را در عمل پیاده کنند و جامعه ایده آل و حکومت اسلامى مورد نظرشان را تاسیس کنند. این شخصیتهاى بزرگ اسلامى درقرنهاى اخیر و در عصر حاضر به نحویکه تذکر رفت از علامه سید جمال الدین حسینى که بنیان گزار نهضت جهانى اسلامى بود گرفته تا حسن البناء، سید قطب ابوالاعلى مودودى، علامه اقبال لاهورى، همگى در احیاى مجد و عظمت اسلام و قطع سلطه و نفوذ کفر و الحاد از جامعه مسلمانان، ایثارگرى و قهرمانیهاى فراموش نشدنى و بىنظیرى را انجام دادند ولى عملا نتوانستند طاغوتیان را از اریکه قدرت و حکمروائى بر جوامع و کشورهاى اسلامى به زیر بکشند و انقلاب اسلامى را با تاسیس حکومت اسلامى و اداى متن و محتواى واقعى ارزشهاى اسلامى به پیروزى برسانند.
امام خمینى (س) در چنین وضع آشفتهاى بپا خواست و با قیام خود جلوهاى از حیات راستین را براى امت اسلام به ارمغان آورد. و بار دیگر حاکمیت اسلام را که قوس نزولى خود را مىپیمود در سرزمینى وسیعى از جهان اسلام مستقر ساخت، و موج ویرانگر انفکاک دین از سیاست را مهار کرد و احکام دین اسلام را به جهانیان عرضه داشت و بدین منوال با رهبرى پیامبر گونه خود کشتى طوفان زده اسلام را که در میان امواج پر تلاطم کفر و الحاد گرفتار شده بود با کمال متانت و درایتخاص به ساحل نجات رساند و از گزند غارتگران غرب و شرق حفظ کرد، به عبارتى دیگر انقلاب اسلامى را که بعد از رحلتحضرت رسول گرامى اسلام از مدارش خارج شده بود، در اثر مساعى خستگى ناپذیر و موضع گیرىهاى شجاعانه خود به مدار اصلى بازگرداند.
امام (س) در بعد دیگر انقلاب اسلامى موج عظیم گرایش جوانان مسلمان را که ویتخود را باخته بودند به سوى اسلام و انقلاب مهیا نمود، نهضت و جنبش اسلامى را بیش از هر زمان دیگر به سوى تحقق اهداف و آرمانهاى الهى آن رهبرى کرد و بالاخره آن را به شکل زنجیره و سلسلهاى نیرومند متشکل نمود، که رشد جهان شمول اسلامى و گرایش همگانى امت اسلامى به سوى خود آگاهى الهى و رهائى جامعه اسلامى از زنگار افکار پوچ و تاثیرات فرهنگ مادى و الحادى از جمله پىآمدهاى آن مى باشد.
باید اعتراف کرد که در تاریخ معاصر نقش امام خمینى در آگاهى بخشیدن به مسلمانان و بر ملا ساختن چهره دشمنان اسلام و بخصوص در بالا بردن سطح بینش و دانش قشر جوان که در لجن زار فرهنگ مبتذل غرب و شرق غوطه ور شده بودندمنحصر بفرد بود زیرا نه تنها از ضرورت استقلال و آزادى مسلمانان از زیر یوغ استعمارگران طرح نظرى ارائه دادند بلکه انقلاب اسلامى را در کشور اسلامى ایران رهبرى کردند و به پیروزى رساندند، و این بزرگترین نقطه امتیاز و برترى شخصیت ایشان در میان سایر شخصیتهاى اسلامى در چند قرن اخیر به حساب مى آید.
امام خمینى (ره) در اندیشه ملت و مطبوعات جهادى افغانستان:
اندیشه و نظریات انقلابى و رسالت تاریخى آن حضرت و بازتاب گسترده نقش برجسته و تاثیر ژرف ایشان بر ملت افغانستان و بخصوص رجال سیاسى و چهرههاى جهادى، تا حدى است که همگان اذعان دارند که ملت افغانستان اعم از شیعه و سنى از صمیم قلب به او ارادت دارند. حضرت امام (س) مرجع تقلید شیعیان افغانستان بود کما اینکه شیعیان دیگر نقاط جهان نیز او را به حیثیگانه مرجع تقلید خویش مىشناختند.
مردم افغانستان به بیانات رسا و سحرانگیز حضرت امام (س) که آن را "ان من البیان لسحرا" مىدانستند گوش فرامى دادند و به عمق مطالبى که با بیان رسا و دلنشین طرح مىنمودند مىرسیدند و آنرا سر لوحه عمل خویش قرار داده اند، بخصوص جهادگران افغانستان که حضرتش را یگانه ملجا و ماواى خویش مىدانستند و به امید و اتکا به نیروى کفر ستیزى او در پشتسنگر مىنشستند و از حضرت او درس کفر ستیزى، شجاعت و استقامت و پایمردى را آموخته اند.
زمانى که جهاد گران افغانستان شعار "خون بر شمشیر پیروز است" را از زبان آن حضرت شنیدند با درک واقعى مفهوم "پیروزى خون بر شمشیر" وارد صحنههاى نبرد شدند و با جان نثارى و پیکار بىامان در برابر دشمن عملا مشاهده کردند که واقعا مىتواند خون بر شمشیر پیروز شود.
موقعیکه حضرت امام (س) فرمودند: "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" کربلاها در سرزمین بخون آغشته و گلگون افغانستان بوجود آوردند و یزیدیان بیشمارى را در عاشوراهاى آن دیار بلا کشیده به خاک و خون کشیدند بحدیکه صداى شکستذلتبار و تحقیر آمیز، ملحدان روسى و چاکران و سرسپردگان کاخ نشینان کرملین را کر کرد و ستونهاى ایدئولوژى مارکسیستى فرو پاشید و به موزههاى تاریخ سیاسى جهان سپرده شد.
در لحظهاى که این فراز از سخنان آن مجاهد کبیر را شنیدند که مىفرمودند: " افتخار بر رزمندگانى که جبهههاى نبرد را با مناجات خویش و راز و نیاز با محبوب خود عطرآگین نموده اند، فخر و عظمتبر جوانان عزیزى که در راهى قدم برداشته و پاسدارى از مکتبى مىکنند که شکست ناپذیر و سرتاسر پیروزى است" لبیک گویان اعلام داشتند که: "اى امام آرمانهاى مقدستان را تا لحظه شهادت و دشوارترین و سخت ترین زمانها و نامساعدترین لحظات به پیش خواهیم برد و سلاح رزم و مبارزه و جهاد را هیچگاه تا رسیدن و تحقق بخشیدن به اهداف و آرمانهاى الهى شما به زمین نخواهیم گذاشت.
و حال به منظور رسیدن به عمق بازتاب گسترده شخصیتحضرت امام (س) در رابطه با ملت افغانستان جراید و مجلات منتشره سازمانهاى جهادى را بگونه ذیل به مطالعه مى نشینیم:
1- مجله میثاق خون
مجله مذکور ارگان انتشاراتى جمعیت اسلامى افغانستان است که به مناسبت رحلت حضرت امام، پیام تسلیت مجاهدان و مبارزان و شخصیتهاى مبارز و اسلامى افغانستان را که به حضور مقام معظم رهبرى حضرت آیة الله خامنهاى و مردم ایران صادر شده بود در صفحه اول به چاپ رساند مبنى بر اینکه: "وفات امام خمینى بزرگمرد تاریخ معاصر جهان اسلام ضایعهاى جبران ناپذیر و حادثهاى است دردناک که مسلمانان را در نقاط مختلف جهان سخت تکان داد".
چه شخصیتهاى بزرگ مذهبى و سیاسى در جهان اسلام در حدود مرزهاى جغرافیایى کشور و زادگاه خویش محدود باقى نمىمانند و مربوط به کل جهان اسلام اند. "امام خمینى کاپیتالیزم و کمونیزم هر دو را مردود خواند و راه نجات بشریت را تنها در پیروى از تعالیم والاى اسلام مىدانست. او در برابر مستکبران شرق و غرب قوى و مقاوم بایستاد و با هر نوع فشار و توطئه پنجه نرم کرد و آزاده و سربلند زیست".
لازم به تذکر است که با تاسى از اصل ارائه شده توسط حضرت امام خمینى (س) که راه نجات بشریت را منحصر در پیروى از تعالیم والاى اسلام مىداند، تمام سران گروههاى سیاسى افغانستان از جمله آقاى ربانى در ارتباط با ساختمان و اداره سیاسى افغانستان چنین ابراز نمودند که: اصل حاکمیت اسلام عزیز از جمله اساسى ترین اصول لازم براى بقاى کشور و بقاى اسلام مىباشد. و نیز مشارالیه گفت که بجز حکومت اسلامى در افغانستان، جمعیت اسلامى افغانستان به هیچ رژیمى و به هیچ راه و رسم سیاسى دیگرى اجازه نمىدهند که پیاده شود.
اضافه بر این، مجله مذکور در سر مقاله خود مىنویسد: " . . . حضرت امام خمینى (س) یکى از این فرزانه فرزندان مکتب قرآن بود که عمر عزیزش را در سایه قرآن سپرى کرد، زندگى و حیاتش را در همه ابعاد به خاطر خدا و در راه خدا وقف نمود، او جز خدا حاکمى را نمىشناخت و جز قرآن قانون و دستورى را".
در ادامه سر مقاله پس از آنکه اوضاع نابسامان ایران پیش از انقلاب و ایجاد رعب و وحشت، اختناق، ترور و قتل و کشتار بیرحمانه فرزندان مبارز اسلامى در دوره حکومت طاغوت، تسلط و نفوذ بالقوه استکبار جهانى بر رژیم طاغوتى تشریح شده آمده است: "شاه و ایادى ننگینش از ایران گریختند و رستاخیز عظیمى در میان ملت ایران بپا گردید".
و در مقالهاى دیگر تحت عنوان "امام خمینى بزرگمردى از دنیاى اسلام و عالم بشریت" که در مجله میثاق خون انتشار یافته چنین مى خوانیم:
". . . در تاریخ اخیر اسلام خاصة با تبارز استعمار جدید غرب و شرق بعد از سپرى شدن قرون وسطى و انکشاف صنعت و تکنولوژى عصرى که مسلمانها و کشورهاى اسلامى به زیر تسلط و نفوذ کافران کشیده شدند امام خمینى (س) در میان میلیونها تن امت اسلامى دنیا یگانه شخصیت ممتاز و بزرگى محسوب مىشود که بسى اوصاف و خصوصیات عالى یک شحصیت اسلامى را فقط منحصر در خود دارد".
2- مجله فتح
این مجله که ارگان انتشاراتى ستاد فرماندهى کل نیروهاى مسلح حزب الله افغانستان است طى سرمقاله با عنوان :
حزب الله و تداوم خط امام (س) مىنویسد:
"خمینى پیشواى دیگرى از سلاله ى اولیاء که بعد از انبیاء و اولیاء و ائمه معصومین یک تنه بپاخواست و بر تمامیت جبهه کفر و شرک و اختناق و خفقان در عصر سیطرهاى قابیلیان و نژاد پرستان و مکتبهاى الحاد و آئیسم تاخت و طریق حقیقت و عدالت و انسانیت را به جهانیان شناساند و مجد و عظمت و سیادت از دست رفته و رنگ باخته مسلمانان را به آنان بازگردانید و به ماهیت اصیل شان آگاهى داد و بصیرت شان را باز گرداند و انقلاب اسلامى اش جهان گستر و گسترش جهانگیر یافت و نهضت اسلامى به سرعت رو به پیش مىرود و امت اسلام در حال بدست آوردن عظمت و بزرگى از دست رفته خویش مى باشد.
. . . جهان اسلام و مستضعفین آنها که در بىخبرى تن به بندگى داده بودند خودآگاهى و بدست آوردن مجد دوباره خود را متوجه رهبرى پیامبر گونه امام خمینى مى دانند. "
در فراز دیگرى از مقاله مذکور چنین آمده است:
"امروز فرزندان اسلام در قطبین بیرق اسلام را نصب نمودهاند و در دورترین جاها که اختناق و سرکوب بیداد مىکند صداى دلنشین موذن به گوش مىرسد و پیروان خط امام (س) مهیایند تا آرمانهاى والاى او را تا مرز شهادت تحقق بخشند، و از این نیز غافل نمىباشند که مثلث همیشه تاریخ، زر و زور و تزویر را نیز در هر جبههاى که عدالتحضور دارد در مقابل خود خواهند داشت و با اینها روبرو خواهند بود".
3- هفته نامه وحدت:
ارگان انتشارات مرکزى حزب وحدت اسلامى افغانستان در خارج از کشور در سرمقالهاى تحت عنوان در مکتب سیاسى امام خمینى (س) ، بعد از آنکه حضرتش را به عنوان یک چهره محبوب قرن، صاحب کلام نافذ، فریاد رسا، بیان شیوا، متانت رفتار، صراحت لهجه، بینش ژرف، دانش عمیق و گسترده و تقوى و تزکیه روح و عرفان الهى معرفى مىنمایند، چنین مى نویسد:
"آنچه در شخصیت ممتاز حضرت امام (س) بیش از همه جلب توجه مىکند این است که او یک رهبر مذهبى و یک فقیه بود و تلقى جهانیان و برداشتحاکم در جامعه از یک فقیه و یا عالم دینى این بود که تنها به زهد و پارسائى و عبادت و تهجد اکتفا کرده و کارى به کار دنیا و قیصرهاى آن نداشته باشد، جز اینکه به وعظ و ارشاد پرداخته و مردم را از آتش جهنم بترساند و به سوى بهشت و مائدههاى آن فرا خواند!
اما در مکتب امام خمینى (س) نه اجتهاد و فقاهت این معنى را داشت و نه عالم دینى آن وظیفه را، او اجتهاد و فقاهت را در متن زندگى مىدید و دیانت را عین سیاست مىدانست و با عمل و سیره خود در فقه چنان تحولى به وجود آورد که به حق مىتوان او را احیاءگر فقه و بنیان گذار فقه نوین در تاریخ معاصر دانست.
امام (س) عناصرى را در فقه و فقاهت وارد ساخت که اگر غیر از شخصیتبلند علمى و تثبیتشده ایشان کسى دیگر آن سخنان را به زبان مىراند حتما تکفیر مىشد، اما ایشان با جرات و قاطعیت و شهامتبىنظیرى که داشتبا ارائه روشن ترین تصویر از استنباط فریاد کشید: "زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند مسالهاى که در قدیم داراى حکمى بوده استبه ظاهر همان مساله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام، ممکن استحکم جدیدى پیدا کند بدان معنى که با شناخت دقیق روابط اقتصادى و اجتماعى و سیاسى، همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقى نکرده است واقعا موضوع جدیدى شده است که قهرا حکم جدیدى مىطلبد".
تهران: 6/7/73 برابر با 21 ربیع الثانى 1415
منابع:
1- هفته نامه وحدت: ارگان انتشاراتى مرکزى حزب وحدت اسلامى افغانستان در خارج از کشور شماره (100) 13/3/1372.
2- مجله فتح: ارگان انتشاراتى ستاد فرماندهى کل نیروهاى مسلح حزب الله افغانستان.
3- میثاق خون: ارگان انتشاراتى جمعیت اسلامى افغانستان شماره (2 و 3) سال 1368.